Zelfstandig consultant, interim & project manager - logistiek


Mijn credo

In mijn streven naar voortdurende operationele excellentie en doorlopende verbeteringen, geloof ik in het motiveren van teams om dagelijks het uiterste uit processen te halen, zonder onnodige verspilling. Mijn leiderschap is gebaseerd op transparantie, samenwerking en het stimuleren van individuen om uitdagingen aan te gaan en als team successen te behalen.


Mijn achtergrond en succes

Hoe blijf je succesvol in een wereld vol verandering, onzekerheid en globalisering? Als toegewijde professional leg ik graag de focus op logistiek en supply chain management om de algehele veerkracht van de organisatie te vergroten en continuïteit te waarborgen.

 

In een rol als interim logistiek manager kan ik  organisaties versterken door mijn expertise in te zetten als directeur, manager of expert. Ik heb als leidinggevende in veel organisaties gewerkt waar ik in staat was om teams te motiveren, te coachen en te leiden om doelen te bereiken binnen strakke deadlines. Ik hebt sterke communicatievaardigheden en kan effectief samenwerken met verschillende belanghebbenden op alle niveaus binnen een organisatie.  Ik werd vaak gezien als de rots in de branding door het hoofd koel houden en afgewogen beslissingen te nemen. Ik heb veel in dynamische, complexe en stressvolle omgevingen gewerkt, waar ik met mijn competenties, vaardigheden en karakter in staat was om snel te schakelen en me aan te passen aan veranderende omstandigheden.

 

Als logistiek consultant kan ik me richten op procesoptimalisatie maar kan ik ook een implementatie traject voor Lean aangaan. Met bijna drie decennia aan leiderschapservaring is Lean altijd onderdeel geweest in mijn manier van werken. Ik ben bij FedEx verantwoordelijke geweest in de regio EMEA voor het kwaliteitsprogramma wat voor het grootste gedeelte op Lean & Six Sigma gebaseerd was. In mijn laatste rol heb ik 5 jaar intensief gewerkt met het succesvolle DBS programma bij Danaher, de ruggengraat en het hart van deze beursgenoteerde Amerikaanse conglomeraat. Ook hier voerde Lean de boventoon. Mijn persoonlijke 'afwijking' is het continu willen streven naar structuur, efficiëntie en flow en dat niet alleen op het werk maar thuis ook.

 

In mijn rol als projectmanager breng ik de juiste tools en ervaring mee en ga ik graag de samenwerking aan met alle stakeholders. Ik zal de drijvende kracht achter het projectteam zijn en hen zodanig naar het succes leiden. Op deze wijze zal dit zorgen dat de behaalde resultaten in stand worden gehouden en meer toekomstige autonome projecten mogelijk worden. Ik zal me niet alleen op technische aspecten richten, maar ik besteed ook de nodige aandacht aan de organisatorische en menselijke elementen. Ik heb in mijn lange carrière in elke rol meerdere projecten geïnitieerd en geleid waaronder meerdere software implementaties en upgrades. De resultaten van al deze inspanningen resulteerde keer op keer in kostenbesparingen, verhoogde opbrengsten en een verbeterde wendbaarheid en weerbaarheid van de organisatie.

 

Op zoek naar succes ga ik  de samenwerking aan voor een toekomst waarin jouw onderneming sterker staat te midden van alle uitdagingen.


Mijn profiel & track record

Ik ben een resultaatgerichte en ervaren senior manager met ruim tweeënhalf decennia aan leiderschapservaring in de logistiek en supply chain. Mijn loopbaan kenmerkt zich door succesvolle sturing van (complexe) operationele logistieke processen. Door het veel gebruikmaken van Lean en Six Sigma in mijn aanpak resulteert dit in aanzienlijke verbeteringen in productiviteit, doorlooptijden en klanttevredenheid. Mijn analytische benadering, gecombineerd met een scherp oog voor organisatie- / afdeling structuur, individuele ontwikkeling en procesverbetering, heeft bijgedragen aan het creëren van waarde en groei binnen elke rol die ik heb bekleed. Ik heb daarbij verschillende software implementaties en upgrades uitgevoerd en ik ben zeer gedreven in data verwerking. Naast alle data-analyses en beoogde oplossingen, moet het wel op de werkvloer waar worden gemaakt. Daarbij moet het uiteindelijke succes zich bij de klant manifesteren. Ik ben daarom regelmatig op de werkvloer te vinden, na zorgvuldig geluisterd te hebben naar de behoeften van de klant.

Kennis van Lean en procesoptimalisatie

Behaalde successen

Slimme stappen: productiviteitsboost en efficiëntie in warehousing

Als operationeel en financieel verantwoordelijke voor twee warehouses, een export- en transport-afdeling heb ik met focus op persoonlijke ontwikkeling en diverse procesverbeteringen veel successen geboekt. Door de implementatie van trolley-picking voor zowel outbound als inbound activiteiten, zag ik een behoorlijke toename in productiviteit.

Een eenvoudige, maar effectieve scheiding tussen volle doos en niet volle doos picking in een ander gebied van het warehouse resulteerde in een verhoogde productiviteit. Door deze scheiding kon hier ook trolley-picking worden toegepast, dat eveneens de productiviteit verhoogde en tegelijkertijd konden de teamleiders beter inspelen op vraag en aanbod.

Voor inbound optimaliseerde ik het systeem door het mogelijk te maken items uit verschillende inkooporders samen te voegen in transportopdrachten nog voor aankomst. Hierdoor werd het zoeken op papieren paklijsten geelimineerd en konden medewerkers moeiteloos alle items inboeken met slechts één zoekopdracht op transportopdrachtnummer, het scannen van het item en bevestiging van het aantal. Een reeks praktische aanpassingen die resulteerden in aanzienlijke verbeteringen en efficiëntie in warehousing.

Doeltreffend in de organisatie: optimalisatie van sorteercentrum en teamstructuur

In mijn rol als operationeel en financieel verantwoordelijke voor het landelijke centrale sorteercentrum, heb ik aanzienlijke verbeteringen doorgevoerd die de efficiëntie verhoogden. Naast technische verbeteringen in het sorteersysteem, lag mijn focus ook herstructurering en reorganisatie.

Voorheen stuurde een groep teamleiders zonder beduidende leider alle operationele facetten aan. Ik herstructureerde de verschillende verantwoordelijkheden, waarbij specifieke taken en kaders werden toegewezen. Voorbeelden zijn dat één speciale groep zich ging richten op het beheer van het opvoerproces wat stilstand op het sorteemsysteem voorkwam en één persoon werd verantwoordelijk voor alle trailer bewegingen op het terrein en tussen de verschillende locaties in Nederland wat weer een beter doorstroom gaf. Deze twee voorbeelden van optimalisatie gaf de overige teamleiders de mogelijkheid om zich exclusief te richten op het begeleiden van de teams aan voornamelijk circa 120 personen, wat resulteerde in een hogere productiviteit.

Effectiviteit en kwaliteit in de wereldwijde luchtvracht en zeevracht bij FedEx Trade Networks"

Als senior manager quality and implementation bij FedEx Trade Networks, beheerde ik het "Quality Driven Management" (QDM) programma en leidde ik de implementaties van grote klantaccounts, waaronder namen als Ford en VW. Met QDM was ik voornamelijk met operationele afdelingen actief en gebruikte daar veel LEAN methodes en was met name gefocust op het elimineren van verspillingen, betere flow en de beste samenwerking.

 

Een van mijn andere bijdrage was het ondersteunen en introduceren van het purchase order management systeem in de regio. Hiermee konden klanten op purchase order niveau hun producten en bestellingen volgen, wat niet alleen de zichtbaarheid vergrootte, maar ook de mogelijkheid bood om transportzendingen te consolideren. Waar voorheen orders van verschillende distributie- of opslaglocaties afzonderlijk werden vervoerd, konden zij met deze dienst nu samenwerken en consolideren, bijvoorbeeld door een volle zeecontainer te gebruiken in plaats van losse vrachten. Wij als logistieke dienstverlener zorgden ervoor dat een zeecontainer na aankomst weer werd uitgesplitst en met het regionale netwerk bij de klant werd afgeleverd. Een praktische innovatie die zowel efficiëntie als kostenbesparingen opleverde in wereldwijde logistiek.

Optimalisatie van freight: efficiëntie in het Benelux netwerk"

Als verantwoordelijke voor het opzetten, uitbreiden en optimaliseren van een nationaal en later een Benelux vracht netwerk, heb ik een analytische en pragmatische aanpak toegepast die leidde tot winstgevendheid vanaf het 4e jaar. Naast het coachen op persoonlijke ontwikkelingen binnen de teams had ik de focus op operationele efficiëntie. Ik implementeerde bijvoorbeeld een transport management systeem in samenwerking met onze Belgische collega’s, waardoor we effectiever konden samenwerken.

 

Daarnaast leidde ik de ontwikkeling en implementatie van een ritplansysteem. Hiermee werden distributieroutes op visuele wijze geoptimaliseerd en werd een nauwkeurig tijdvenster vastgesteld voor verwachte leveringen. Het resultaat was een aanzienlijke vermindering van het aantal ritten, terwijl het aantal afleverstops per rit toenam.

 

Om real-time inzicht te krijgen, rustte ik het wagenpark uit met GPS-volgsystemen. Dit stelde ons in staat om chauffeurs proactief te volgen en het trailerpark nauwlettend te controleren, zodat er altijd voldoende trailers beschikbaar waren zonder overtollige voorraad aan te houden.

Synergie in de wereld van automotive

Als global transport manager voor een vooraanstaande producent van automotive onderdelen, stond ik voor de uitdaging om synergieën te vinden in een wereldwijd netwerk van 147 locaties. Mijn focus lag op het optimaliseren van het transport voor zowelde ditstributie centra als de productie sites.

Ik slaagde erin een centrale database op te zetten, waarmee transportdata van ongeveer 45 nationale en regionale distributiecentra en de grootste productie lokaties werden verzameld en geanalyseerd. Dit gaf ons een diepgaand inzicht en vormde de basis voor strategische besluitvorming.

 

Een van mijn belangrijkste initiatieven was het organiseren van een wereldwijde airfreight en oceanfreight tender. Hiermee behaalden we een aanzienlijke kostenbesparing van ongeveer 15 miljoen, wat een aanzienlijk verschil maakte in het totale budget van 90 miljoen. Een nuchtere aanpak met tastbare resultaten in de complexe wereld van wereldwijd transport.

Slimme pallets: efficiëntie boost voor gereedschapskisten in het warehouse

Als warehouse specialist werkend op Schiphol werd ik gevraagd om mijn expertise te delen in het nieuw geopende warehouse in Moerdijk. Ik heb toen bij een gerenommeerde klant, een vooraanstaande producent van gereedschapskisten meegekeken en de nodige analyses gedaan. Door het proces te herzien, slaagde ik erin de transportkosten en opslagkosten te verlagen door het invoeren van een eenvoudige maar effectieve strategie: het uniformeren van pallets per product.

In plaats van willekeurige samenstellingen, werden de pallets gestandaardiseerd tot een specifieke hoogte. Dit resulteerde in standaard 66 pallets per volle trailer (2 verdiepingen), waar voorheen 33 maximaal mogelijk was. Hierdoor werden niet alleen de transportkosten verminderd, maar ook een aanzienlijk efficiëntere opslagcapaciteit werd bereikt. Een praktische aanpak met tastbare voordelen voor zowel transport als opslag.

Efficiëntie in actie: een verhaal van verbeteringen in value added services met sporthorloges

In mijn functie als Operationeel Account Manager op Schiphol heb ik voor een klant met distributie, value added service en opslagactiviteiten verschillende analyses en observaties uitgevoerd. Een mooi succes behaalde ik voor deze vooraanstaande producent van sporthorloges door aanzienlijke verbeteringen aan te brengen in de doorlooptijden en kwaliteit van inpakwerkzaamheden.

 

De uitdaging lag in het feit dat de klant per land verschillende taalgerichte producten gebruikte, waaronder (winkel)verpakkingen, gebruiksaanwijzingen en garantie-informatie voor hun assortiment sportieve horloges met diverse accessoires, zoals hartslagmeters, die in verschillende combinaties werden verkocht. Deze complexiteit vereiste nauwkeurige coördinatie om een consistente en tijdige levering te waarborgen.

 

Ik nam het initiatief om het inpakproces te optimaliseren door een efficiënter systeem voor productassemblage te implementeren. Hierbij stroomlijnde ik het voortraject, waarin orders tot een week vooruit werden voorbereid en klaargezet op basis van werkelijke aantallen.

 

Het succes van deze nieuwe proces stap hing af van het vrijspelen van de teamleider, waardoor deze meer kon delegeren en zich kon concentreren op het sturen van kwaliteit en productiviteit. Door heldere richtlijnen en procedures in te voeren, konden we de doorlooptijden verkorten en tegelijkertijd de kwaliteitsnormen verhogen.

 

Het resultaat was een aanzienlijke verbetering in de efficiëntie, waarbij de klant profiteerde van kortere doorlooptijden, verminderde fouten en een consistente kwaliteit van hun producten. Dit succes toont mijn vermogen om complexe operationele uitdagingen aan te pakken, teams te optimaliseren en waarde toe te voegen aan het klantentraject.

Trainingen en certificaten

Luchtverlading gevaarlijke stoffen IATA

2019 - 2023

EVO-FENEDEX

Luchtverlading gevaarlijke stoffen IATA

1e keer- 5 dagen, 2x herhaling – 1 dag

Certificaat behaald

DBS (Danaher Business System)

2019

Danaher (Radiometer)

DBS - Danaher business system

5 dagen in Kopenhagen, Denenmarken

Leadership trainingen (De Baak)

2018

De Baak

Leadership trainingen

4 dagen en 5 coach sessies in Driebergen

NLP (neuro linguïstisch programmeren) – practitioner

2017

NLP-AC

NLP (neuro linguïstisch programmeren) – practitioner

18 dagen (130 uur) on site training Utrecht

Certificaat behaald

QDM (Quality Driven Management)

2013

FedEx

QDM - quality driven management

10 dagen in Memphis TN, USA

Excellent Leadership

2008

Bachler-Team

Excellent leadership

5 dagen in Abtenau, Oostenrijk

Certificaat behaald



Neem contact op

Neem vandaag nog contact op voor een vrijblijvend adviesgesprek.

Locatie

ARP Project & Interim Logistics (ARP-PIL.nl)
Nieuwegein, Utrecht, Nederland

Tel:    +31 (0)6 200 66 784

KvK:  93360215

CV ARP Project Interim Logistics Pdf
PDF – 476,8 KB 28 downloads