Wat is een logistiek Manager

Een logistiek manager speelt een cruciale rol binnen een organisatie. De manager logistiek zorgt ervoor dat de goederenstroom efficiënt en effectief verloopt. Specifieke taken en verantwoordelijkheden van een logistiek manager kunnen variëren afhankelijk van de organisatie en kunnen ook zijn opgedeeld in verschillende functies, denk aan warehouse manager, transport manager & inkoop manager.

 

Een logistiek manager houdt zich bezig met leidinggeven, planning en coördinatie. Een logistiek manager is verantwoordelijk voor het ontwikkelen en implementeren van logistieke strategieën en daarbij richt hij/zij zicht op het aansturen en begeleiden van logistieke teams. De logistiek manager moet ook  effectief samenwerken met verschillende partijen in de keten zowel intern als extern.

 

Als logistiek manager heb ik op het gebied van leidinggeven ruim tweeënhalf decennia ervaring. Als het gaat om het leiden van een organisatie, ben ik in staat om teams te motiveren, te coachen en te leiden om doelen te bereiken binnen strakke deadlines. Ik hebt sterke communicatievaardigheden en kan effectief samenwerken met verschillende belanghebbenden op alle niveaus binnen een organisatie. Ik ben gewend om snel te schakelen en kan me goed aanpassen aan veranderende omstandigheden. 

 

In mijn verleden waar ik vergelijkbare functies als logistiek manager beklede, heb ik vele verbeteringen bedacht en doorgevoerd waardoor doorlooptijden en kwaliteit op een hoger niveau werd gebracht. Dit resulteerde in kostenbesparingen, een hogere klanttevredenheid maar ook voor een hogere medewerkerstevredenheid. Hierbij maakte ik gretig gebruik van Lean methodieken. Denk hierbij aan 5S, A3 problem solving, Gemba walk, Daily management en PDCA. Het continu verbeteren vergt een lange adem, coaching, taakvolwassenheid en gedegen leiderschap.


Transport Manager

Hoe ziet een rol van een transport manager eruit?

Warehouse Manager

Hoe ziet het werken als warehouse manager eruit?


Wat zijn de overige kwaliteiten van een manager logistiek

Een manager logistiek draagt ook zorg voor kwaliteitscontrole en kostenbeheersing. Ik ben zelf analytisch aangelegd en het monitoren en evalueren van de logistieke prestaties is voor mij belangrijk om verbeterpunten te identificeren en of problemen te detecteren. Ik hecht belang bij het implementeren van kwaliteitscontroleprocedures en ik gebruik veelvuldig Lean methoden om te zorgen voor naleving van veiligheid, kwaliteit en klanttevredenheid. Ook medewerkerstevredenheid is een belangrijk onderdeel voor het verhogen van productiviteit en kwaliteit.  Ik heb op veel manieren toepassingen gebruikt voor het registreren en analyseren van data maar ik ben ook  overtuigd van het aanwezig zijn op de werkvloer en dus in de praktijk te observeren, experimenteren en analyseren.

 

Technologie en innovatie is belangrijk voor de gereedschapskist van de manager logistiek. Naast het implementeren en beheren van logistieke software en systemen (bijv. WMS, TMS) ben je regelmatig in gesprek met de leveranciers van software en hardware technologie. Of het nu gaat om de aanschaf van handhelds, weegsystemen, vulmateriaal of inpakrobots. Er zijn veel mooie oplossingen maar het moet wel passen bij de omgeving. Gedegen onderzoek en het stellen van de juiste vragen is noodzakelijk en moet leiden tot een goed investeringsplan. Ik heb verschillende software upgrades en  implementaties geïnitieerd, uitgewerkt en geleid maar ik heb ook andere slimme toepassingen geïmplementeerd zoals inpaktafels, pick-trolley en handsfree scan oplossingen.

 

Voor elke manager maar zeker voor de manager logistiek is communicatie en samenwerking cruciaal. Met warehousing en transport sta je vaak tussen vele partijen die allemaal verbonden zijn in de supply chain. Denk aan interne afdelingen als inkoop, klantenservice, verkoop of denk aan externe partijen als toeleveranciers, transporteurs, klanten en douane. Ik ben zelf altijd in staat geweest om ervoor te zorgen dat logistieke activiteiten naadloos aansluiten op overige bedrijfsprocessen. Daarnaast wist ik van alle partners, zowel intern als extern, een belangrijke bondgenoot te maken en konden we samen het succes van het bedrijf bepalen. Ik ben ervaren in het leggen en onderhouden van goede relaties met leveranciers, klanten en andere interne en externe partners.


Interim logistiek diensten

  • Invullen van een vacante managementpositie
  • Optimaliseren van logistieke operaties
  • Oplossen van logistieke procesproblemen
  • Reorganisatie van logistieke afdelingen
  • Implementatie van Lean-methodologie
  • Begeleiding bij logistieke software-implementatie/upgrades
  • Leiden van projecten en projectteams
  • Opzetten en uitvoeren van aanbestedingsprocessen
  • Coaching van teamleiders en managers

Waarom kiezen voor interim logistiek management

Interim logistiek management kan tijdelijk zorgen voor expertise. Als interim logistiek manager breng ik direct een schat aan ervaring en expertise mee. Dit is bijzonder waardevol wanneer je snel gespecialiseerde kennis nodig hebt om specifieke problemen op te lossen of verbeteringen door te voeren.


Mijn benadering

De focus bij ARP-PIL ligt op het bieden van kwalitatieve logistiek consultancy, interim logistiek management en project management diensten in de logistiek en supply chain. Ik ga verder dan advies en bied duidelijke inzichten in logistieke uitdagingen en implementeer de noodzakelijke oplossingen om efficiëntie in  bijvoorbeeld magazijnprocessen, transportroutes en klanttevredenheid te verbeteren. Door nauw samen te werken met het management en de teams, streef ik naar continue verbetering en een flexibele logistieke organisatie in de totale keten van de supply chain.


Neem vandaag nog contact op voor een oplossing op maat!

Ontdek hoe ik uw logistieke uitdagingen kan helpen oplossen.